Välkommen till Östergötlands Idrottshistoriska Sällskaps hemsida

Idrottsvänner


Idag är det den 1 juni och det är bara att konstatera att vårt en gång så stolta ishockeylag Tre Kronor än en gångmisslyckats i ett ishockey-VM.
Nu är den sköna och vackra maj redan förbi. Denna härliga årstid då fåglarna jobbar på för fullt med att bygga sina bon i väntan på att en ny kull skall komma till världen. Koltrasten sjunger och göken gal. I skog och mark växer det så det knakar, vitsipporna och blåsipporna har blommat färdigt och följs av
gullvivor och liljekonvaljer och de långa ljusa kvällarna är åter här. Ja man kan verkligen skatta sig lycklig och känna hur gott det är att få leva och bo här uppe i vårt vackra och fredliga land.
Framför oss ligger nu några sköna sommarmånader som jag gissar att många av er har längtat till och planerat för att hinna med allt det där som du inte hann förra sommaren men som måste hinnas med i sommar. Men som jag alltid har predikat - du behöver inte hinna med allt som planerats. Var lite lata. Gör vad ni känner för och njut av de långa ljusa dagarna och kvällarna. För allt det där som inte blev gjort hinner ni säkert med till hösten eller vintern.


Vad har hänt sedan förra numret och vad är på gång ? Vårt årsmöte var i år förlagt till LOK-Gården och var som vanligt välbesökt med hela 35 medlemmar. Det leddes av RF/SISU Östergötlands ordförande Ylva Thörn med Kjell Augustsson som sekreterare. Styrelsens verksamhetsberättelse och förvaltnings- berättelse godkändes av årsmötet och det blev omval på de avgående styrelseledamöterna.


Museet
Under april och maj har det varit mycket bra med besökare under museets öppethållande under söndagarna med ca 30– 40 personer varje söndag.
Då det har varit lite dåligt med belysningen i en del av våra utställningslokaler så har vi installerat nya spotlights i dessa rum.


Årets medlemsresa är den 3 september
Vi börjar med Stadium Arena, Norrköping med info om Dolphins och IFK Norrköping sen vidare till Finspång med lunch på slottet och besök på Turbinmuseet. Därefter upp till den unika föreningen

Grytgöls IK.
Se utförligare om resan i tidningen.


Tänkvärt
De människor som aldrig har tid är de som uträttar minst.


Till sist:
Ha en riktigt skön och fin sommar !!


Med Idrottshistoriska Hälsningar
Sven Hagman
Ordförande

Vidingsjö motionscentrum
LINKÖPING
där finns
ÖSTGÖTA IDROTTSMUSEUM




OBS ! ny mailadress oihs.idrottsmuseum@gmail.com